Afgelopen woensdag avond was ik gastspreker bij de vraag maar raak avond van startersnetwerk Hoeksche Waard en voor hen bereide ik 5 FAQ’s voor. Deze deel ik nu ook met jullie. Lees hieronder dus mijn mening over hoe je het beste een influencer in kan zetten. Ik noem mezelf niet zozeer een influencer trouwens. Omdat het best een titel is waar een vrij negatief beeld over bestaat. Maar ik ga wel samenwerkingen aan met andere ondernemers en deel mijn ervaring over hun producten en diensten met jullie. Natuurlijk ben ik mij ervan bewust dat mijn reacties over producten of diensten ervoor kunnen zorgen dat mijn volgers hierdoor geïnspireerd raken.
De 5 FAQ’s:
1). Waarom een influencer bij jouw merk betrekken zinvol is.
– Vergroot je bereik. Via jouw eigen kanaal bereik je mensen die al bekend zijn met jouw merk.
Door een influencer te betrekken die een gerichte doelgroep heeft vergroot jij jouw bekendheid.
besef je dat jij via jouw kanaal jouw product verkoopt. Dus het logisch dat jij het een goed product vind en dit ook deelt. Dat is een gevalletje ‘ wij van wc eend, adviseren wc eend’. Wanneer een ander verteld dat jij echt de beste wc reiniger verkoopt die er bestaat, vergroot jij jouw geloofwaardigheid.
– Advies van de buurvrouw. De influencer steekt veel tijd in de relatie met zijn volgers. Voor veel volgers wordt de influencer een soort van buurvrouw of online vriendin. die zij om advies en tips vragen. Dus wanneer deze influencer een merk noemt en daar zijn ervaring over deelt is de kans groot dat de volgers overtuigd raken en geïnspireerd worden om het merk ook zelf aan te schaffen.
– Zorgt voor traffic naar jouw merk. Bijvoorbeeld een giveaway waarbij een actie om deel te nemen is dat je het merk moet volgen zorgt ervoor dat jij op jouw kanaal daarna mensen weer verder kan meenemen in de ontwikkelingen van jouw merk.
– Er wordt over jouw merk gepraat. Voor de online vindbaarheid is het belangrijk dat er over jouw merk gesproken wordt.
2). Het voordeel van online marketing dmv influencen.
– Het bereik van Offline advertenties bijvoorbeeld in krant is minder goed te meten. Een huis aan huis blad kan over 10.000 huishoudens verspreidt worden, maar je weet nooit zeker of de persoon jouw advertentie heeft gelezen. Daarbij zijn de kosten voor offline advertenties vaak vrij hoog.
– Het bereik van online advertenties is meetbaar. De influencer kan je inzicht geven in zijn bereik.
Belangrijk is dat je de juiste influencer vindt op het juiste kanaal.
Een advertentie over luiers zal het niet goed doen bij een influencer die zich richt op de vissport.
– Bepaalde doelgroepen bereik je met name online. De generatie Y (oftewel tussen de 20 en 40 jaar) hebben over het algemeen, allemaal minimaal 1 social media medium.
– Een advertentie moet meerdere keren gezien worden om te blijven hangen bij mensen. Gebruik je geld dus goed. In 1 keer je geld uitgeven aan 1 advertentie via 1 medium kan minder bereik tot gevolg hebben.
3). Kan iedereen een influencer inzetten voor zijn merk?
– Ben je een bakker, een timmerman of een uitvaartverzorger, voor iedere nice is het zinvol om je bekendheid te vergroten.
Kijk bijvoorbeeld naar BEN de mobiele aanbieder. Zij promoten dat je niet teveel moet bellen en meer offline moet leven. En toch verdienen zij aan het verkopen van telefoon abonnementen.
– Het is wel belangrijk dat je inzet op de juiste kanalen. De plaatselijke bakker heeft niets aan een advertentie bij een buitenlandse influencer. En een Tesla zal niet snel met een Hoeksche Waardse moeder een samenwerking aan gaan.
4). Alleen het betrekken van een grote influencer heeft zin.
– Nee, het gaat erom dat je een influencer vindt die past bij jouw merk. Deze influencer zal je kunnen zien als jouw ambassadeur. Meerdere kleine influencers met een duidelijke nice kunnen meer langdurig bereik voor je realiseren dan een enkele post van 1 hele grote influencer.
Kijk goed wat past bij jouw merk.
Ik vind het heel erg hinderlijk als ik een influencer volg die de ene week helemaal idolaat is van merk A en de week daarna merk B de hemel in prijst. Terwijl dat soortgelijke of zelfs tegenovergestelde producten zijn. Mij raak je dan kwijt als volger.
Waarom is het zinvol een kleine influencer betrekken.
– minder groot bereik, maar vaak wel meer betrokken volgers.
– Betere relatie met hun volgers dan een macro influencer. (advies van de buurvrouw effect).
– volgers hebben minder het idee dat zij een advertentie voorbij zien komen, maar geloven dat het echt een oprechte tip is die een kleine influencer geeft.
– kleine influencers zijn vaak ook plaatselijk actiever. Dus bijvoorbeeld Hoekschemama heeft een duidelijke nice. Hoeksche waardse moeders. Je weet hierbij dat als je met Hoekschemama samen werkt je gericht adverteert naar Moeders in de Hoeksche Waard. Die vishengels promoten heeft dus minder zin. Maar ik wordt dagelijks bevraagt over speelgoed die wij gebruiken, kleding die wij dragen of uitjes tips.
Waarom is het zinvol om een grote influencer te betrekken:
– Je bereik is groot. Heel veel mensen zien jouw merk voorbij komen.
Nadelen:
– micro influencer : kost vaak heel veel geld.
– meer afstand tot volgers, omdat ze zo groot is en mensen haar minder snel om advies zouden vragen. Dus meer kijken en minder interactie.
– de influencer maakt veelal de content van jouw merk. Daar heb je dus geen werk aan, maar als je hier geen goede afspraken over maakt heb je ook minder controle.
– wanneer de influencer negatief in de schijnwerpers komt kan dat negatief effect hebben op jouw merk.
5). Wat kost een influencer.
Ja een influencer kost je geld. Niet gek toch als je verwacht dat iemand anders tijd en energie steekt in het promoten van jouw product waar jij ook je boterham mee wenst te verdienen.
Bekend is dat je voor micro influencers veel geld moet betalen. Bedragen vanaf €1500,- per post zijn echt niet gek. Vaak heb je contact met de manager van deze influencer.
Bedenk dat je ook die moet betalen 😉
Wat kost ik.
Allereerst bepaal ik als influencer met wie ik samen werk. Het kan zijn dat ik jouw merk niet bij mij vindt passen. Daar kan ik een persoonlijke reden voor hebben, maar het kan ook zo zijn dat ik al ambassadeur ben van een soort gelijk merk.
Ik ken mijn volgers het best en kan dus ook inschatten of jouw advertentie via mijn kanaal niet succesvol zou zijn. Ik ben eens benaderd door een schoonheid-specialist in Den Haag die een give away bij mij wilde organiseren. Leuk, maar mijn volgers zullen niet snel naar haar toe gaan. Dus heb ik met haar ook besproken dat het niet zinvol is om samen te werken.
Daarna bepalen de prijs.
Ik ben vrij om met iedereen een eigen prijsafspraak te maken.
Soms is dat enkel dmv een gratis product en soms vraag ik daarnaast ook een financiële vergoeding.
Doen we een give away dan krijg ik altijd het product en daarnaast krijgt de winnaar ook zijn product.
Wat bepaald de prijs:
– wat verwacht je dat ik voor de advertentie doe.
– hoe lang duurt de samenwerking?
– wat is het product dat je van mij verwacht dat ik promoot.
Boete.
Let op, zonder toestemming foto’s gebruiken van anderen voor commercieel gebruik is bij de wet verboden.
Mijn beeldmateriaal is mijn eigendom. Dus als je mijn beeldmateriaal zonder toestemming gebruikt, of je mij er nu wel of niet in tagt is niet toegestaan.
Je kan dan minimaal een factuur van €250,- verwachten.
Wees je hier ook van bewust als je foto’s gebruikt van andere mensen. Doe het chique en vraag om toestemming. Tag de maker van de foto zowel in de foto als in de tekst en zorg desgewenst voor een geschikte vergoeding voor het gebruik van de foto.
0 reacties